søndag, juni 11, 2006

Beklager Arne - her røyk skiferen


Lørdag 10. juni stod pipa inne i første etg for tur.
For å være helt sikkre har tidligere eier sørget for at mursteinspipen er omkranset av en mursteins brannmur, og så en pyntemur av glasserte murstein og innfelt tømmer utenpå det igjen. Det betyr at jeg har hele 3 lag med mursten fra gulv til tak som må ut.
Men først måtte jeg hugge ned den flotte sorte skiferen som jeg og svigerfar Arne hadde satt opp for bare noen få år siden. Tragisk!
Men så gikk jeg løs på den pynte muren ut mot stuen med litt tømmer som "bindingsverk" i seg. Den gikk tålig greit. Da var jeg kommet inn til brannmuren og da ble det verre. Den har også litt bæring og var massiv så det holdt. Gikk løs med storslegga og slo i noe timer mens murstein pulveriserte og murpuss støvet stod utover stuen. Man kan dekke med plast så mye man vil, men finstøvet finner alltid en vei. Så delvis ut som 11. september her inne da jeg til slutt satt i en haug med murstein og stuen og meg selv var dekket av et grått lag med murpuss.
Og enda har jeg ikke kommet inn til pipen...
Så da er det bare å bli ferdig med frokosten og gå på igjen.. er veldig usikker på hvordan jeg skal få ned pipen som jeg kun har tilgang på fra en side nå.. dette var definitivt ikke en enmanns jobb ... :-)

Ingen kommentarer: